O afiliacji

czytaj więcej

Początki i rozwój

Prekursorami działań, określanych dzisiaj jako marketing afiliacyjny były amerykańskie firmy na czele z Amazon, CDNow i PC Flowers & Gifts. Druga połowa lat 90. ubiegłego wieku przyniosła dynamiczny rozwój internetu, a wraz z nią powstały pierwsze sieci łączące interesy reklamodawców i wydawców. Istotą tego działania była promocja produktów lub usług z oferty reklamodawców za pomocą narzędzi i powierzchni reklamowych wydawców.

Początek afiliacji przyniosła przypadkowo rozpoczęta współpraca Jeffa Bozosa, szefa Amazona z kobietą - przedsiębiorcą, która na swojej stronie internetowej sprzedawała książki na temat rozwodów. Amazon zagwarantował jej logistykę, księgowość i promocję, ona własną witrynę WWW. Zysk ze sprzedaży elastycznie dzielili między sobą. Taki model rozliczania za efekt zyskiwał przewagę nad popularnymi wówczas systemami sprzedaży w internecie za tysiąc odsłon (CPM, czyli Cost per Thousand Impressions) bądź stałych opłat (Flat Fee). Reklamodawcy płacili bowiem prowizję wyłącznie za konkretne wyniki. Z czasem coraz większa część firm działających w sieci uznała, że możliwości efektywnościowego rozliczania za sprzedaż są biznesowo wydajniejsze od dotychczasowych modeli.

Jak działa afiliacja

Zarabianie w programie partnerskim polega na promowaniu swojej strony internetowej, poprzez którą realizowana jest sprzedaż produktów i usług. Pierwszy krok do tego to wybór programu partnerskiego odpowiedniego dla oferowanych przez reklamodawcę produktów. Na rynku znaleźć można programy uniwersalne oraz te, o profilowanych produktach z konkretnej kategorii. Ważne miejsce zajmują finansowe programy partnerskie takie jak Money2Money, których asortyment opiera się na kontach osobistych, kredytach gotówkowych, kartach kredytowych, szybkich pożyczkach, lokatach oraz produktach ubezpieczeniowych.

Po dokonaniu selekcji i rejestracji do programu wydawca wybiera i zamieszcza materiały reklamowe oferowane przez organizatora. W przypadku programu Money2Money są to m.in. widgety, linki tekstowe, mejlingi html, boxy reklamowe, kalkulatory, rotatory reklamowe. W zależności od ustalonej metody płatności, wydawca otrzymuje prowizje za wykonanie przez klienta pożądanej akcji. Może to być na przykład zakup produktu bądź pozostawienie danych kontaktowych.

Rozliczenie za sprzedaż odbywa się zwykle w momencie osiągnięcia przez wydawcę wypłacalnego progu. Organizator programu partnerskiego bądź bezpośrednio reklamodawca waliduje przesłane wnioski i wypłaca prowizje. Rozliczenia prowadzone są dwutorowo, z zależności od modelu współpracy wydawcy z programem partnerskim. W przypadku partnerów działających jako osoby fizyczne, do rozliczenia potrzeba samodzielnego wygenerowania rachunku (np. w panelu użytkownika), prowadzący firmy wystawiają natomiast faktury.

Modele rozliczeń

Sieci afiliacyjne mają to do siebie, że współpracują z klientami głównie w modelach efektywnościowych, czyli rozliczanych za efekt. Takim afektem może być na przykład pozyskany lead, z informacją o konkretnym użytkowniku lub wygenerowanie sprzedaży. Dzięki takiemu modelowi klienci niwelują praktycznie do zera ryzyko nietrafionej inwestycji marketingowej po swojej stronie. Najpopularniejsze i najczęściej stosowane modele rozliczeń to:

Kto jest kim

powrót do góry