Program afiliacyjny Money2Money - współpracuj z nami i zacznij zarabiać już dziś

Co to jest i jak działa program afiliacyjny?

Internet stwarza szerokie możliwości prowadzenia działań marketingowych – do promowania produktów i usług, ich reklamowania, a także prowadzenia działań mających na celu bezpośrednie pozyskiwanie klientów. Marketing internetowy jest szeroką dziedziną wiedzy, niejednorodną i posługującą się licznymi narzędziami. Jednym z nich jest marketing afiliacyjny, na którego bazie powstają programy afiliacyjne. Co to jest?

Bardzo często programy afiliacyjne są utożsamiane z programami partnerskimi. I rzeczywiście afiliacja może obejmować partnerstwo w programach, ale ma o wiele szersze znaczenie. W przypadku marketingu afiliacyjnego mamy do czynienia z techniką marketingu online, w której reklamodawca deleguje wykonanie działań marketingowych na niezależnych partnerów – marketingowców. Ich starania i zaangażowanie są wynagradzane, najczęściej w modelu za uzyskane efekty.

Programy afiliacyjne prowadzą do zaangażowania partnerów do pracy nad promocją i reklamą produktów i usług organizatora w zamian za prowizyjne wynagrodzenie. Partnerzy programów afiliacyjnych bazują na swoich witrynach internetowych, a także innych powierzchniach w sieci (np. social media, blogi, bazy mailingowe). Z punktu widzenia partnera marketing afiliacyjny i uczestnictwo w programach budowanych na jego idei stają się opcją do spieniężenia wysiłku, jaki wkładany jest w tworzenie witryn i ich promocję czy pozycjonowanie.

Zasada działania programów afiliacyjnych jest w gruncie rzeczy bardzo prosta. Wydawca, czyli partner programu afiliacyjnego, umieszcza na swojej stronie internetowej materiały reklamodawcy i dostaje wynagrodzenie za określoną akcję ze strony klientów, np. za sprzedaż i zamówienia czy tylko za to, że klient kliknął banner reklamodawcy. Materiały reklamowe umieszczane na stronach internetowych afiliantów (partnerów) można ulokować też na kontach w mediach społecznościowych czy na blogach, o ile przewiduje to umowa z organizatorem programu afiliacyjnego.

Programy afiliacyjne – jak zacząć zarabiać?

Zarabiać w programach afiliacyjnych można na dwa sposoby:

  • dołączając do programu afiliacyjnego konkretnej firmy, np. serwisu finansowego;
  • dołączając do sieci afiliacyjnej, skupiającej w jednym miejscu wiele programów od różnych firm.

W pierwszym przypadku należy zarejestrować się w wybranym programie afiliacyjnym. Często też wymagane jest podpisanie umowy dzierżawy powierzchni reklamowej, i podanie numeru konta bankowego, na które będą wpłacane prowizje uzyskane przez partnera.

Natomiast jeśli chcemy dołączyć do sieci afiliacyjnej, musimy założyć konto w danym systemie i zacząć działać – publikując materiały reklamowe twórcy programu na swojej stronie internetowej.

Do programu afiliacyjnego partner nie zawsze będzie zaakceptowany automatycznie. Często trzeba poczekać na akceptację nawet kilka dni. Zdarza się, że reklamodawcy odrzucają prośbę partnera o dołączenie. Dzieje się to zwykle wówczas, gdy profil strony internetowej partnera nie odpowiada profilowi materiałów reklamowych albo nie wpisuje się w tematykę kampanii bądź witryna skierowana jest do grupy odbiorców, do których reklamodawca bynajmniej nie chce trafiać.

Kiedy akces do programu afiliacyjnego jest już zaakceptowany, partner może pobrać materiały reklamodawcy i rozpocząć ich umieszczanie na swojej stronie.

W programach afiliacyjnych zarabia się na różnych aktywnościach ze strony klientów. Partner może być wynagradzany w jednym ze stosowanych modelów:

  • CPS (cost per sale) – wynagrodzenie wypłacane za sprzedaż;
  • CPC (cost per click) – wynagrodzenie wypłacane za każde pojedyncze kliknięcie;
  • CPL (cost per lead) – wynagrodzenie za lead, czyli pozostawienie np. danych kontaktowych klienta w formularzu elektronicznym;
  • CPA (cost per action) – wynagrodzenie za konkretną, zdefiniowaną uprzednio akcję, np. za wypełnienie ankiety;
  • CPO (cost per order) – prowizja wypłacana jest za zamówienie, według stałej stawki;
  • CPV (cost per visit) – wynagrodzenie wypłacane za każde odwiedzenie strony przez klienta.

Najczęściej spotykane modele rozliczeń w programach afiliacyjnych w Polsce to modele CPS i CPL. Czasem są wykorzystywane również modele hybrydowe, łączące w sobie różne elementy wspominanych trybów rozliczenia.

Reklamy internetowe a programy afiliacyjne

Reklamę w internecie można organizować z wykorzystaniem przeróżnych narzędzi. Programy afiliacyjne są jednym z nich. Cały marketing afiliacyjny stanowi część działań reklamowych w internecie, jakie mogą podejmować reklamodawcy. Programy afiliacyjne są bardziej zaawansowane i często bardziej skuteczne niż standardowa reklama internetowa. Reklamodawca nie płaci wydawcom za umieszczenie reklamy, ale dopiero wtedy, gdy uzyska oczekiwaną przez siebie akcję, np. kliknięcie klienta w banner reklamowy. Można więc ograniczać koszty związane z prowadzonymi działaniami reklamowymi.

Nie trzeba samemu badać rynku docelowego, wyznaczać targetu i angażować całego sztabu specjalistów do pracy. Reklama internetowa to pojemna dziedzina, w której można się rozwijać i organizować kampanie marketingowe. Jednak pozwala ona również na prowadzenie skutecznych programów afiliacyjnych, które mogą wykorzystywać różne formy reklamowe. Najczęściej to bannery, widżety i inne wizualne rodzaje reklam internetowych, ale nie tylko. Reklamodawca może pozwolić na promowanie swoich produktów i usług również za pomocą prostych linków tekstowych. Jeśli jednak zostaną one dobrze wkomponowane w treści, w artykuły sponsorowane czy np. wyeksponowane na fanpage’u na Facebooku, mogą przynieść lepsze skutki promocyjne niż standardowe reklamy wizualne, nawet wielkoformatowe.

Kto może korzystać z programów afiliacyjnych?

Z programów afiliacyjnych generalnie może skorzystać każdy, a przynajmniej zgłosić się do programu czy sieci afiliacyjnej. Nie wszyscy jednak potencjalni partnerzy są akceptowani za każdym razem. Do sieci afiliacyjnej zasadniczo przystępują osoby lub firmy, które mają swoje strony internetowe, blogi czy choćby fanpage w serwisie społecznościowym Facebook. Będąc członkiem programu lub sieci afiliacyjnej, można pobierać materiały reklamowe, jak i generować linki partnerskie pozwalające na promocję produktów i usług u reklamodawców. Można je wysyłać w programach komunikacyjnych i to również jest rodzajem afiliacji.

Jak zarządzać swoim programem afiliacyjnym?

Program afiliacyjny przynosi korzyści zarówno dla partnerów, jak i reklamodawców, ale nie mogą oni pozostawiać go samemu sobie. Należy w odpowiedni sposób zarządzać programami afiliacyjnymi, aby przynosiły one wszystkim dochody.

Z perspektywy partnera programu afiliacyjnego trzeba optymalizować publikację reklam organizatora. Można je umieszczać na swojej stronie internetowej w formach wizualnych (baner, widżet), jak i w formie linków tekstowych. Najlepiej, aby reklamy pasowały do tematyki serwisu, na jakim są wyświetlane.

Natomiast twórcy programów afiliacyjnych przy zarządzaniu nimi muszą wykazać się umiejętnością pogodzenia ze sobą tematyki reklam z tematyką stron, na jakich są umieszczane. Muszą też przed uruchomieniem programu wiedzieć, do jakiej grupy docelowej kierują swoje reklamy produktów bądź usług.

Ważnym elementem zarządzania swoim programem afiliacyjnym jest określenie, jak wysoką prowizję możesz zaoferować wydawcom i w jakim modelu będzie ona naliczana. Przy zarządzaniu programem wydawca musi podjąć się kilku ważnych obowiązków. Musi cały czas się szkolić i przekazywać wiedzę afiliantom, aktywizować ich do swojego programu i komunikować z nimi na bieżąco, świadcząc im wsparcie techniczne i merytoryczne.

Programy afiliacyjne pozwolą z jednej strony zarobić właścicielom stron internetowych – afiliantom – a z drugiej skutecznie reklamować produkty i usługi reklamodawców przy ponoszeniu z tego tytułu minimalnych kosztów. Najważniejsze jest dopasowanie tematyczne reklam w stosunku do stron internetowych, w których obrębie mają być one publikowane. Tak najłatwiej dotrzeć do grupy docelowych klientów.